Dezvoltată de o echipă de cercetători americani, tehnologia ar putea oferi în mod sustenabil vaste cantităţi de energie electrică, generată folosind diferenţa de salinitate apărută la vărsarea cursurilor de apă în mare.
Instalate la punctele de vărsare în mare a râurilor şi fluviilor, noile instalaţii pentru generarea energiei electrice nu au componente în mişcare şi nici nu presupun amenajarea de baraje, folosind doar curgerea naturală a apei.
Aplicând la scară largă principul de funcţionare al bateriilor cu sodiu, apa dulce şi sărată este direcţionată în mod alternant printr-o serie de panouri conţinând electrozi.
Energia electrică este obţinută atunci când ioni de sodiu şi clor din electrozii bateriei sunt dizolvaţi în apa dulce provenită din râu, într-un mod oarecum similar unui acumulator auto. Schimbarea rapidă a fluxului către apă sărată provenită din mare duce la reincorporarea ionilor de sodiu şi clor înapoi în electrozi, timp în care polaritatea curentului electric furnizat de baterie este inversată. Remarcabil este că spre deosebire de un acumulator convenţional, ambele cicluri de încărcare şi descărcare produc energie electrică, nefiind necesară şi regenerarea electrolitului (amestecul rezultat de apă dulce+sărată ajunge în mare).
Potrivit echipei de cercetători, sistemul nu are efecte adverse asupra apei procesate în acest mod şi funcţionează oriunde este disponibilă o sursă de apă dulce, cum ar fi apa reziduală provenită din canalizarea oraşelor. Adăugat în completarea uzinelor de tratare a apei, sistemul ar putea acoperi măcar parţial necesarul echipamentelor de filtrare, estimat în Statele Unite aproximativ 3% din consumul total de electricitate.
În forma actuală, tehnologia permite generarea electricităţii la un nivel de 0.65 KWhr per metru cub de apă dulce amestecată cu apă de mare, depinzând de procesarea unui volum cât mai mare de apă pentru rezultate concrete. Până la introducerea comercială a noului tip de baterie auto-regenerabilă cercetătorii mai au de lucrat atât la partea de eficienţă, cât şi durabilitatea în timp, randamentul bateriei scăzând la aproximativ 97% după 180 cicluri încărcare/descărcare.