Acum vreo doi ani, Steve Jobs a afirmat că tabletele cu ecrane de 7″ sunt născute moarte, însă nu putem aprecia dacă a avut sau nu cu adevărat dreptate în tot acest timp deoarece viaţa concurenţilor iPad, care s-a vândut în 100 de milioane de exemplare de la lansare, nu a fost una prea grozavă, indiferent de dimensiune, rezoluţie sau sistem de operare.
Piaţa şi tendinţele se schimbă însă şi, după ce a început din 2011 să ţină oficial în viaţă cele două generaţii anterioare de iPhone ca opţiuni mid-range şi low-end, pentru a contracara astfel atacul terminalelor accesibile Android, compania Apple s-a văzut nevoită să ofere o replică şi popularelor produse „născute moarte” Kindle Fire şi Nexus 7, lansând şi ea un model cu ecran mai mic: iPad Mini. Dar dacă acest model era zvonit de ceva vreme, iPad 4th generation a venit ca o surpriză completă.
Apple nu a oferit prea multe detalii despre noul iPad 4th generation, acesta păstrând ecranul IPS cu rezoluţie de 2048 x 1536 pixeli dar aducând un nou procesor, Apple A6X, o versiune cu un nucleu grafic îmbunătăţit a platformei A6 care a fost lansată odată cu iPhone 5. Conform Apple, acesta va aduce o dublare a performanţelor atât la nivelul procesorului cât şi al nucleului grafic.
Noul iPad face trecerea inevitabilă la conectorul Lightning, aduce un procesor nou de imagine (la fel ca iPhone 5), oferă o cameră frontală cu rezoluţie 720p, aduce o dublare a performanţelor interfeţei Wi-Fi 802.11 a/b/g/n (probabil prin trecerea la o arhitectură 2×2) şi promite o autonomie mai mare, de 10 ore. Preţul anunţat este identic cu cel al generaţiei anterioare, deci începând de la 2300 lei pentru versiunea de 16GB cu conectare Wi-Fi.
Odată cu această actualizare hardware, iPad 4th generation oferă şi un suport LTE mai bogat, schimbare binevenită ţinând cont de compatibilitatea nulă a modelului anterior cu reţelele europene. Dincolo de aceste detalii, greutatea şi dimensiunile nu au suferit modificări, iPad 4th generation nefăcând nici măcar saltul la Nano SIM.
Vedeta aşteptată a serii a fost însă complet noul iPad Mini. Noul produs Apple oferă un ecran IPS de 7,9″ cu rezoluţie de 1024 x 768 pixeli şi este bazat pe procesorul Apple A5, cel folosit pentru terminalul iPhone 4S şi tableta iPad 2, însă în versiunea fabricată pe 32nm, care a fost introdusă odată cu cel din urmă în această primăvară. Rivalitatea cu Google a devenit amuzant de vizibilă în timpul prezentării, Tim Cook încercând să reliefeze avantajele pe care noul model le are faţă de Google Nexus 7.
Carcasa noului iPad Mini are o grosime de 7,2 milimetri, greutatea fiind de 308 grame. În interiorul carcasei, pe lângă componentele deja menţionate, Apple a implementat un adaptor wireless 802.11 a/b/g/n, stocare internă care începe de la 16GB, cameră frontală 720p, cameră principală cu senzor de 5MP, o baterie care promite o autonomie de 10 ore şi, opţional, modul radio 3G/4G.
Preţul acestui model va începe de la 329$ în cazul versiunii 16GB Wi-Fi, ceea ce se va traduce într-un preţ aproximativ de 1500 lei, vizibil mai mare decât cel al rivalului direct Nexus 7, pentru care se oferă şi dotări ceva mai bogate şi opţiunea conexiunii de date, dar şi o platformă hardware mai slabă şi un ecran cu rezoluţie mai mică.
Ambele modele vor fi disponibile începând cu data de 2 noiembrie, disponibilitatea lor în România fiind momentan necunoscută.
Unul dintre punctele importante ale prezentării, cu care de altfel a şi început evenimentul Apple, a fost noua versiune a aplicaţiei iBooks, ceea ce face şi mai vizibil atacul la adresa Amazon. Bazându-se pe un magazin de cărţi care cuprinde 1,5 milioane de titluri şi care a vândut 400 de milioane de titluri de la lansare, iBooks 3.0 aduce suport pentru derulare continuă, partajare via Twitter, Facebook sau email a unor citate şi sincronizare iCloud.
Acesta este cel de-al treilea eveniment al companiei din acest an care se adresează sectorului educaţiei, după cele din ianuarie şi iulie, când iTunes U a primi o actualizare majoră şi în iTunes au apărut manualele şcolare şi cursurile academice.