În ultimele zile circulă zvonul că elicopterele de atac și recunoaștere Ka-52 „Alligator” au adus un avantaj Rusiei în sudul Ucrainei. Chiar dacă informația este adevărată, aeronava nu poate influența pe termen lung cursul conflictului.
Ka-52, cândva un elicopter temut de NATO, și-a rătat adevăratul potențial în Ucraina. După doar opt luni de război, Rusia pierduse un sfert din flotă, ceea ce este nemaiîntâlnit într-o forță aeriană modernă, bine pregătită.
Numărul total de aeronave Alligator distruse de ucraineni până acum se apropie de 40. Două unități au fost anihilate în acest weekend.
Prin comparație, SUA a pierdut doar 16 unități AH-64 Apache în toate războaiele, multe, la care elicopterul de atac a participat în cei aproape 50 de ani de existență.
Ka-52 este o altă falsă platformă militară „ultramodernă” promovată de Rusia (alături de avionul „invizibil” Su-57 sau tancul T-14 Armata) și care în cele din urmă s-a dovedit a fi mediocră.
Elicopterul este, ca alte proiecte militare rusești, o „ciorbă reîncălzită”. În loc să dezvolte o platformă nouă, Rusia a modernizat modelul sovietic Kamov Ka-50. O strategie similară a fost folosită pentru tancul T-90, care este o versiune modernizată a vechiului T-72. Chiar și Su-57 este bazat pe o platformă foarte veche, Su-27.
Pe hârtie, Alligator se anunța a fi unul dintre cele mai bune elicoptere din lume. Dispune, aparent, de optică performantă, dispozitive avansate pentru viziune nocturnă și armament de mare precizie. Ka-52 are, însă, potrivit unui expert militar, o mare problemă cu vibrațiile. Acestea pot duce la defecțiuni și afectează armele pe care aeronava le transportă. Multe clipuri video publicate pe internet confirmă existența problemei. Se observă ușor cum platformele laterale pe care sunt fixate armele se mișcă. Nu e de mirare că, în Ucraina, două unități s-au prăbușit din cauza unor probleme tehnice.
Russian Ka-52 Alligator attack helicopter sufferers from high vibratory levels
footage by @DEFENSEEXPRESS pic.twitter.com/zkbvAgYYHD
— Dylan Malyasov (@DylanMalyasov) May 12, 2022
O altă problemă aparentă este lipsa unor măsuri de protecție eficiente împotriva sistemelor de tip MANPADS (man-portable air-defense system), precum Stinger. Acestea pot fi operate de o singură persoană, mobilă și care poate apărea de oriunde. Unii operatori ai acestei arme se deplasează rapid unde este nevoie de ei folosind motociclete sau biciclete electrice. Majoritatea elicopterelor Ka-52 au fost doborâte în Ucraina cu astfel de arme.
Pe scurt, elicopterul, intrat în serviciu activ în 2011, are un echipaj format din două persoane, o viteză maximă de 350 km/h și o autonomie maximă de aproximativ 1.110 km. Ka-52 poate transporta diferite tunuri automate și rachete (aer-aer sau aer-sol). Singura țară care a cumpărat elicopterul de la Rusia este Egiptul.
Cea mai recentă versiune de Alligator costă aproximativ 16 milioane de dolari.