Nu mai este un secret faptul că aliații vestici pregătesc forțele aeriene din Ucraina pentru trecerea la avioane moderne, de generația 4+. Cum SUA a fost principalul furnizor de armament în timpul conflictului cu Federația Rusă, mulți analiști cred că și aeronavele pe care Kievul le va primi vor fi tot de producție americană. S-a vorbit despre modele F-16 sau F-15.
Trecerea la avioane moderne nu este o operațiune ușoară. Ucraina trebuie să își antreneze piloții, tehnicienii necesari pentru menținerea acestora, să pregătească infrastructura terestră și lanțurile de aprovizionare necesare. Pentru fiecare oră petrecută în aer, un avion are nevoie de multe alte ore de mentenanță și service.
Mai mult operarea unei flote de avioane moderne este extrem de costisitoare, iar peste 10 ani în Ucraina nu vor mai curge miliardele de dolari pompate de Vest acum.
Colin Kahl, adjunctul Secretarului Apărării din SUA, a declarat că o decizie finală în legătură cu avionul pe care Ucraina îl va primi nu a fost luată. Însă mai multe indicii ne arată că va fi vorba despre un model european, SAAB JAS 39 Gripen, de producție suedeză.
Pe 10 august a avut loc un summit la Copenhaga, în care ministrul Apărării din Suedia a declarat că țara lui este pregătită să furnizeze arme pentru Ucraina. Știm că Suedia antrenează deja militari ucraineni pe teritoriul Marii Britanii.
Citește și: Rusia are necazuri cu dronele furnizate de Iran pentru a fi folosite în Ucraina
Apoi, a fost un alt eveniment care nu a tras prea mult atenția. Ucraina și Suedia au semnat anul trecut un parteneriat pentru cooperarea în domeniul apărării. Mai mult, JAS 39 Gripen a fost luat deja în calcul mai demult de Kiev pentru modernizarea forțelor aeriene și a fost menționat în programul Vision for 2035.
Totodată, ministrul apărării din Ucraina, Oleksii Reznikov, a declarat în iulie, anul curent, că acest avion este cel mai potrivit pentru infrastructura terestră din Ucraina.
JAS 39 Gripen este un avion multirol cu greutate redusă, manevrabil, care dispune de tehnologii avansate. Avionul a zburat pentru prima dată în 1988, a intrat în serviciu activ în 1996 și este folosit de mai multe țări: Suedia, Ungaria, Cehia, Africa de Sud, Thailanda și Brazilia (versiunea modernizată JAS 39E/F Gripen).
Citește și: Ce poate face racheta hipersonică Kinzhal, pe care Putin o trimite în coasta NATO
Avionul are costuri reduse de operare (5.800 de dolari/oră vs 8.700 în cazul versiunilor modernizate de F-16), este fiabil și foarte performant. Ce îi lipsește însă, comparativ cu F-16 sau F-15, este participarea la conflicte militare serioase în care să-și demonstreze abilitățile.
În acest moment, Ucraina se bazează pe avioane sovietice Su-27 și Su-29 vechi de zeci de ani.
Surse: Defense Express, Guvernul Suediei