În cifre: cum Nokia a fost depăşită de Samsung

13.04.2012
În cifre: cum Nokia a fost depăşită de Samsung

Primul trimestru din 2012 a fost momentul în care producătorul de telefoane mobile Nokia a fost depăşit de producătorul de telefoane mobile Samsung la numărul total de terminale vândute. Într-un fel, ştirea nu ne miră deoarece finlandezii se află pe o pantă descendentă de ceva timp. Pe de altă parte cifrele adunate de cei de la Asymco.com ne oferă o perspectivă interesantă a felului în care Nokia a fost detronat de Samsung.

Cum stăteau lucrurile acum cinci ani

Cu cinci ani în urmă, în Q1 2007, Samsung vindea de aproape trei ori mai puţine telefoane mobile decât Nokia. Aproape toate erau feature phone-uri, numărul smartphone-urilor vândute fiind insignifiant. De-abia din 2010 ponderea smartphone-urile în livrările de telefoane mobile Samsung a început să crească şi a ajuns anul acesta la aproape 50%. Concluziile sunt destul de simple. Samsung a ştiut cum să profite de sistemul de operare Android şi numărul mare de terminale, ce acoperă foarte bine toate categoriile de preţ, a ajutat foarte mult compania asiatică.

Unităţile totale vândute - sursa Asymco

Pe de altă parte, Nokia şi-a menţinut în ultimii cinci ani smartphone-urile la o cotă relativ constantă de 10-20% din numărul total de telefoane vândute. Dacă ignorăm ultimul an şi jumătate, în care Symbian a început să piardă teren datorită promovării Windows Phone, observăm o tactică diferită la producătorul finlandez. Vă aduceţi aminte cât de scumpe erau smartphone-urile Nokia acum 3-4-5 ani? Din dorinţa de-a nu canibaliza segmentul feature phone-urilor, Nokia ţinea cu dinţii de preţul telefoanelor cu Symbian. Modelele potrivite pentru segmentul entry level au ajuns prea târziu în piaţă şi au fost eclipsate de terminale ieftine cu Android.

Cifrele reci

Conform unui comunicat de presă, în Q1 2012 Nokia a livrat 71 milioane de feature phone-uri şi 12 milioane de smartphone-uri. Între acestea din urmă se numără aproape 2 milioane de telefoane cu Windows Phone 7. Numărul total de unităţi vândute în Q1 2012 ajunge la aproximativ 83 milioane.

Vânzările cu ponderea smartphone-urilor

Din păcate, la momentul de faţă nu avem date precise de la Samsung, însă estimările sunt 41-44 milioane de smartphone-uri şi 44-47 milioane de feature phone-uri vândute în Q1 2012. Dacă plecăm de la premisa celui mai pesimist scenariu, Samsung a vândut 85 milioane de unităţi. În cel mai bun caz, producătorul coreean a livrat peste 90 milioane de unităţi.

Flexibilitate vs lipsă de viziune

Vă aduceţi aminte de vremurile în care un terminal Nokia însemna garanţia calităţii şi utilizatorii strâmbau din nas când auzeau de Samsung? S-au dus de ceva timp. Acum Samsung Galaxy S III a ajuns să fie urmărit cu aproape acelaşi interes ca Apple iPhone 5, iar seria N de la Nokia a fost dată uitării. De-a lungul timpului, finlandezii şi-au împărţit portofoliul de telefoane în funcţie de facilităţile oferite. Cele cu Symbian a fost menţinute la un preţ înalt pentru a sublinia faptul că oferă mai multe facilităţi.

Samsung a fost flexibil şi s-a orientat după categoriile de preţ. Nu are clientul destui bani pentru un Galaxy S II sau Galaxy Note? Nicio problemă. Avem în ofertă şi un Galaxy Gio şi un Galaxy Y. Nu sunt destule? Atunci pregătim un Galaxy Mini 2 şi un Galaxy Pocket. În al 12-lea ceas s-a trezit şi Nokia şi au apărut 5230, C5-03 şi Nokia 500. Fie doar şi din perspectiva rezoluţiei modelele accesibile cu Symbian stau mai bine pe hârtie decât ce oferă Samsung la acelaşi nivel de preţ. Din păcate, ele au venit prea târziu. Symbian a trecut pe linie moartă şi Windows Phone a devenit următorul punct major de interes pentru Nokia.

Variaţia procentului smartphone-urilor în vânzări

Ce urmează?

Perspectivele nu sunt roz pentru Nokia. Deşi au avut un relativ succes cu primele modele Lumia, vânzările sunt infime în comparaţie cu volumele pe Android sau iOS. În plus, producătorul finlandez trebuie să acopere cât mai repede un segment foarte important într-o perioadă de criză economică mondială: cel al terminalelor accesibile. Compania încă este ajutată de vânzările masive de telefoane fără Symbian, însă acestea nu o vor ajuta la infinit.

Cât despre Samsung, după ce a bifat venituri şi volume mai mari decât Nokia, a început să ţintească mai sus. Cum ar fi să aibă un concurent adevărat pentru iPhone, atât din perspectiva preţului şi dotărilor, cât şi din perspectiva numărului de unităţi vândute? La polul opus, întrebarea este cum poate oferi telefoane cu Android mai ieftine, care să se vândă cu zecile de milioane în pieţe precum China, India şi Africa? Toţi vor un Galaxy Nexus, însă în buzunar s-ar putea să nu aibă destui bani decât pentru un Galaxy Pocket.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News