Scriu acest text la cald. Sony Xperia XZ2 mi-a atras atenţia încă din momentul în care a fost anunţat. Astăzi am avut ocazia să îl folosesc în cadrul unui eveniment pe care Sony l-a organizat în România şi pot spune că am fost impresionat plăcut. A fost „atracţie la prima vedere”. Rămâne de văzut dacă sentimentul se va aprofunda după ce voi testa smartphone-ul pentru o perioadă mai lungă. Celor care mă vor acuza că promovez Sony, le pot oferi numeroase exemple de articole în care am criticat compania.
Anul acesta am fost dezamăgit de „inovaţiile” aduse de producătorii de smartphone-uri şi am ajuns să fiu dezamăgit de ecranele Full View/Infinity/etc. implementate cu preţul unor sacrificii sau de display-urile decupate, cu „breton” à la iPhone X.
CITEŞTE ŞI: Smartphone-urile Android cu „breton” sunt o insultă pentru mine, ca utilizator [OPINIE]
Iată că un model care mă atrage vine de unde nu mă aşteptam. Adică de la Sony, companie despre ale cărei smartphone-uri vârf de gamă am spus, mai multor prieteni, în trecut: „Dacă le primeşti cadou sau de la angajator vei fi foarte mulţumit de ele. Se mişcă bine şi sunt excelente pentru multimedia. Dar să dai banii tăi pe un Sony e o greşeală, când ai opţiuni mai bune”. Spuneam asta deoarece compania japoneză reuşea, cu fiecare nou model vârf de gamă, să dea, cum se spune, „cu bâta în baltă”. Fie punea pe el o cameră cu senzor de acum doi ani (deşi este lider mondial pe această piaţă), fie nu oferea cu încăpăţânare funcţii utile şi apreciate, precum încărcarea wireless, fie noul model arăta identic cu cel de dinainte. De aceea, de fiecare dată, comparat cu un model Samsung sau Huawei din aceeaşi generaţie, un Xperia pierdea în analiza mea, deşi costa la fel sau chiar mai mult.
Iată că Sony a lansat (nu mi-e teamă că greşesc), unul dintre cele mai echilibrate şi atractive smartphone-uri premium de anul acesta. Este ca un fel de oază într-un deşert de clone de Galaxy S9 şi iPhone X. Bine mobilat cu funcţii, XZ2 sacrifică puţine elemente de dragul design-ului. Are ecran cu format al imaginii 18:9, dar vine, de asemenea, cu difuzoare stereo frontale puternice. La acestea se adaugă un sistem de vibraţii, care poate fi activat atunci când utilizatorul consumă conţinut precum filme, muzică sau jocuri. Are în continuare senzor pentru amprentă, deşi a fost mutat într-o poziţie mai incomodă, pe spate. Vine cu încărcare wireless şi cu cel mai mare rating pentru rezistenţă la apă şi praf disponibil pe smartphone-uri – IP68/65. Are o cameră care promite să fie performantă, capabilă să filmeze la calitate 4K HDR şi super slow motion – 960 fps, Full HD. Iar designul telefonului este proaspăt. Am sesizat de asemenea o cantitate mult mai mică de bloatware decât pe modelele precedente. Noul vârf de gamă a pierdut, însă, jack-ul audio universal de 3,5 mm.
Sony a făcut, clar, un pas înainte cu acest model, dar, ca design, nu este vorba de unul mare, capabil să dezamăgească baza de fani loiali a mărcii. Acest pas discret, însă, are potenţialul de a atrage noi clienţi, mai conservatori, aşa cum sunt şi eu. Nu doresc inovaţie de dragul inovaţiei, după cum am explicat mai pe larg aici. Nu vreau display care acoperă toată partea frontală a telefonului doar de dragul aspectului futurist pe care acesta îl oferă. Sunt elemente – încărcarea wireless, difuzoare frontale decente, senzor pentru amprentă, sunet bun, rezistenţă la apă şi praf – pe care le apreciez mult la smartphone-uri, iar XZ2 le bifează. Un alt mare avantaj al Sony este viteza cu care compania oferă cele mai noi actualizări de Android. Mai mult, XZ2 are un preţ de pe această planetă, de 3.500 de lei.
CITEŞTE ŞI: Unde greşesc producătorii de smartphone-uri când cer 1.000 de dolari pentru un model premium [OPINIE]
Cred că, de această dată, Sony a tras lozul câştigător şi mi-aş dori ca XZ2 să fie un succes. Din stimă pentru ce a însemnat (şi încă mai înseamnă) Sony în istoria electronicelor. Din consideraţie pentru decizia companiei de a lansa un produs cu ADN Xperia, dar care este proaspăt, când toată lumea din piaţă este ocupată să tragă cu ochiul la ce face concurenţa şi să cloneze.