2010, putem spune încă de pe acum, este anul
televizoarelor 3D. Nu prin prisma vânzărilor estimate
(care, ştim cu toţii că nu vor fi extraordinare din cauza
preţurilor piperate), ci a mediatizării şi mai ales a interesului
manifestat de oameni.
În România, primăvara aceasta a aliniat trei mari producători la
startul competiţiei pe piaţa 3D TV-urilor: LG,
Panasonic şi Samsung. Fiecare
dintre ei vine cu câte un model unic în felul lui.
LG ne propune cel mai ieftin 3D TV,
Panasonic iese la rampă cu un produs premiat la
cel mai mare târg IT&C (CES 2010), iar Samsung
aduce în magazinele autohtone TV-ul cel mai impozant prin
mărime, dar şi prin pachetul atractiv. Toate vor fi
disponibile din această primăvară (LG-ul din aprilie, celelalte
două din mai). La vară, cele trei companii vor scoate modele
similare, dar cu alte diagonale. Să vedem acum, în linii majore,
principalele caracateristici ale televizoarelor din oferta
curentă.
LG LD920 – 7999 Lei
Panasonic VT20 – 9999 Lei
Samsung LED 7 UE55C7000 – 12.399 Lei (aşteptăm
confirmare)
Toate modelele vin cu două perechi de ochelari 3D în
pachet.
Acum, dacă este să judecăm după raportul preţ/dotări, am spune
că valoarea este apropiată în cele trei cazuri. Mai ales că,
personal, am avut ocazia să văd demonstraţii 3D pe toate
cele trei modele şi, din acest punct de vedere, nu am
putut să le diferenţiez în mod evident. La calitatea
imaginii per ansamblu, recunosc că Panasonic-ul mi
s-a părut cel mai bun. Dar cum preţurile sunt totuşi
piperate pentru buzunarele românilor, putem spune că, fără
îndoială, acesta va fi un factor de decizie mai important decât
micile diferenţe de calitate.
LG are deja un avans faţă de competitori, fiind
prima companie care a adus TV-ul 3D în magazine. Conform ultimelor
informaţii, în prima săptămână de la comercializarea în România,
s-au vândut peste o sută de exemplare. Un alt atu
al celor de la LG este, aşa cum am menţionat şi la începutul
articolului, preţul scăzut.
Acesta este însă abia începutul erei 3D în casele
noastre. Mai târziu când vor apărea şi alţi producători,
iar în magazinele de electronice vom ameţi printre sutele de modele
de TV-uri 3D, situaţia va fi cu siguranţă alta. Dar vor mai trece
cel puţin doi ani până atunci.
Momentan, principalele probleme de care ne lovim noi,
utilizatorii, sunt costurile ridicate şi lipsa conţinutului
3D. Dacă în ceea ce priveşte producţia de filme 3D avem
motive să fim optimişti şi chiar entuziasmaţi (mai jos vedeţi o
listă amplă cu filme 3D care au apărut sau urmează să apară), cu
televiziunile e mai complicat.
Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM
(Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii), a declarat că, la nivel de
experiment, televiziunile din România vor
începe să facă transmisiuni 3D foarte curând. Acum, rămâne
de văzut dacă experimentul va consta în teste interne sau publice.
Privind cât de greu merg lucrurile cu televiziunea HD (puţine
posturi şi puţine emisiuni transmise în format High Definition), ne
putem imagina că va mai dura mult timp până când românii se vor
bucura de o asemenea soluţie de informare şi divertisment.
La americani, ca de obicei, previziunile sunt
extrem de optimiste. Se aşteaptă ca, până în 2014, cel puţin unul
din doi locuitori să deţină un televizor 3D – deci 50% sau chiar
mai mult.
În Europa, britanicii sunt pionerii acestui tip
de transmisiune. Postul Sky TV transmite în format 3D
meciurile din Premier League.