Una dintre modalităţile cele mai facile prin care dezvoltatorii software atrag utilizatori pentru aplicaţiile contracost este oferirea anumitor funcţii premium, gratis. Aştepţi pentru ca utilizatorii să se obişnuiască cu ele, după care ceri bani pentru a furniza în continuare aceleaşi servicii.
Însă industria auto nu este tocmai familiarizată cu aceste practici. În general, când cumperi un vehicul nou, te aştepţi ca dotările primite la momentul achiziţiei să rămână acolo şi mai târziu, majoritatea depinzând oricum de echipamentele fizic instalate din fabrică.
Nu acelaşi lucru poate fi spus şi despre vehiculele Tesla, pentru producătorul auto fiind mai simplu şi eficient din punct de vedere economic să includă majoritatea tehnologiilor disponibile în dotarea standard, diminuând apoi din funcţionalitatea oferită în funcţie de nivelul de echipare plătit de cumpărător.
Aşa se face că vehiculele Tesla Model 3 vin întodeauna echipate cu scaune încălzite, acumulator de o anume capacitate şi toate dotările necesare pentru pilotare în mod autonom. Numai că nu toţi cumpărătorii beneficiază de aceste dotări, cu o excepţie majoră. Clienţii care au comandat vehicule Tesla Model 3 încă de la lansare s-au ales, chiar şi în pachet entry-level, cu dotările versiunii Standard Range Plus. Astfel, capacitatea bateriei instalate este cu 10% mai mare decât în specificaţiile modelului achiziţionat, iar anumite funcţii software exclusive veneau activate pentru toţi.
Însă cu următoarea actualizare software, posesorii de vehicule Tesla Model 3 achiziţionate în versiune cu dotări de bază vor pierde dintr-un foc 10% din autonomia bateriei şi 5% din viteza de acceleraţie (5.3 vs 5.8 secunde 0-100 km/h). În plus, şi viteza maximă scade de la 225 km/h la 209 km/h.
În mod evident, cei care nu alegeau de la bun început versiunea Standard Range Plus a seriei Tesla Model 3 (39900 dolari) erau cumva păcăliţi, aceştia plătind pentru dotări oferite deja cumpărătorilor ediţie de bază, Tesla Model 3 Standard (35400 dolari). Preţurile nu includ şi dotările Autosteer şi Traffic Aware Cruise Control, disponibile separat pentru 3000 dolari la momentul achiziţiei, sau 4000 dolari post-livrare.